KVINDERNE OVERTAGER BLÅKLÄDER!

Kvinderne overtager Blåkläder – en ny og mere omfattende dame kollektion vil give samme muligheder

Der er få kvinder i byggebranchen, noget der også afspejles i udvalget af arbejdstøj. Blåkläder’s motto, "klæd dig rigtigt, sikkert og stilfuldt, indefra og ud" diskriminerer ikke mellem kønnene. Dette er grunden til at virksomheden fra Svenljunga i Sverige, vil udvide sin dame kollektion. Til at hjælpe med dette, er nogle af de skarpeste eksperter i verden - professionelle kvinder, der allerede arbejder i branchen.

Selvom der gøres en stor indsats for at tiltrække kvinder til branchen, er de stadig i mindretal over hele linjen - af mange årsager. Men Blåkläder mener, at der mindst børvære lige muligheder, når det kommer til arbejdstøj.
"Produktudviklingen indenfor arbejdstøj til kvinder halter bagefter. Alle fagfolk bør kunne finde tøj, der lever op til optimal pasform, funktionalitet og kvalitet. At have lige muligheder sender også de rigtige signaler til kvinder, der ønsker at beskæftige sig med håndværksfaget, "siger René Christiansen, Sales Manager Blåkläder, Danmark.

Både Peab, en af de førende bygge- og anlægsvirksomheder i Skandinavien, og JM, Skandinaviens førende projektudviklere af boliger og boligområder, siger, at større mangfoldighed er et spørgsmål om overlevelse for hele branchen. JM er en af de virksomheder, hvis mål er, at 20 procent af deres håndværkere i 2030 er kvinder.
"Vi kan se, at antallet af kvindelige byggepladsledere er stigende, men ikke til det ønskede omfang blandt håndværksfaget endnu. Blåkläder’s satsning på en dame kollektion er vigtig. At kunne tilbyde kvinder de samme muligheder som mænd, er i dag en klar faktor for at være en seriøs arbejdsgiver, "siger Mona Backlund, Group Work Environment Manager hos JM.

Maria Hernroth, Group Equality og Diversity Manager hos Peab er enig: "Det er absolut nødvendigt for os at gøre alt, hvad vi kan for at forhindre kønsmærkning af de forskellige roller, og i stedet rekruttere fra begge køn til alle positioner i virksomheden. Der er en stor efterspørgsel på en kollektion af arbejdstøj specielt udviklet til kvinder, og vi byder Blåkläder’s nye satsning velkommen. "

Blåkläder’s drivkraft ligger i den udfordring at udvikle produkter, der gør håndværkernes hverdag mere sikker, enkel og komfortabel. Satsningen på dame kollektionen har flere etaper, og et af målene er at kunne tilbyde en bredere kollektion med en bedre pasform.
"Mange kvinder finder arbejdstøj stort og rummeligt. Det er her, vi har brug for at få det mere komfortabelt og smallere uden at miste vigtige certificeringer, hvilket er en forudsætning for at slutbrugerne er i stand til at arbejde i tøjet. Der er et problem, når det kommer til kategorien high vis tøj, hvor en stor udfordring bliver at finde nye, kreative løsninger, "forklarer Rose-Marie Näsström, produktudvikler hos Blåkläder.

Et vigtigt element i Blåkläder’s nye satsning, er at rekruttere et testpanel som kan vurdere Blåkläder’s dame kollektion. En rekrutteringskampagne er derfor blevet iværksat for at identificere kvindelige testpiloter, der hver dag tilbringer tid i deres arbejdstøj. Dette er blot et af elementerne i Blåkläder’s ambitiøse plan om at opnå den ideelle pasform, kvalitet og funktion.

Rekrutteringen vil blive gennemført via vores hjemmeside i alle de lande, som Blåkläder opererer i. Test piloterne vil blive kontaktet løbende, startende i efteråret 2016.

For nærmere information, kontakt venligst:

Kalle Larsson, Head of Marketing, Blåkläder

E-mail: kalle.larsson@blaklader.com Tel.: +46 702187333

René Christiansen, Sales Manager Danmark, Blåkläder

E-mail: rene.christiansen@blaklader.com Tel.: +45 2177 0294